Aspergillose

Allergische Broncho Pulmonale Aspergillose is een menselijke longziekte. Ook wel bekend onder de afkorting ABPA.

Aspergillose, veroorzaakt door de schimmel Aspergillus , meestal Aspergillus fumigatus , is een infectie die voornamelijk de longen aantast. De schimmel Aspergillus wordt meestal aangetroffen in composthopen, rondom het huis, in voedsel en op het lichaam. Sommige mensen ontwikkelen een allergische reactie tegen de Aspergillus die aanwezig is op hun lichaam, ook al is deze de weefsels niet binnengedrongen om een infectie te veroorzaken. Aspergillose ontstaat wanneer de aspergillusorganismen op het lichaam de dieper gelegen weefsels binnendringen, zoals de gehoorgang of de longen, vooral bij iemand die tuberculose of bronchitis heeft gehad. Er kan een bolvormige schimmelmassa (aspergilloom) in de longen groeien. De massa bestaat uit een kluwen van schimmeldraden, bloedstolsels en witte bloedcellen. De massa wordt geleidelijk groter, waarbij longweefsel wordt vernietigd. Bij patixebnten met verminderde afweer, zoals patixebnten die een hart- of levertransplantatie hebben gehad, kan aspergillose zich door de bloedbaan naar de hersenen en de nieren verspreiden. Dit is een herkenbare maar ongebruikelijke infectie bij aidspatiënten.

Symptomen

Aspergillose van de gehoorgang veroorzaakt jeuk en af en toe pijn. Door het lekken van vloeistof uit het oor tijdens de slaap kan het beddengoed vlekken vertonen. De schimmelmassa in de longen veroorzaakt soms geen symptomen en kan dan alleen worden ontdekt op een röntgenfoto. De massa kan echter leiden tot herhaaldelijk ophoesten van bloed en in zeldzame gevallen een ernstige, zelfs dodelijke, bloeding veroorzaken. Bij infectie van de dieper gelegen weefsels is een patiënt zeer ziek. De symptomen omvatten koorts, rillingen, shock, ijlen en functie-uitval doordat bloedstolsels lokaal de bloedvoorziening kunnen belemmeren. De patiënt kan nierfalen, leverfalen (wat geelzucht veroorzaakt) en ademhalingsmoeilijkheden krijgen. De dood kan snel intreden.

Diagnose en behandeling

De symptomen zelf bieden soms, bijvoorbeeld als de longfoto een holte laat zien, sterke aanwijzingen voor het stellen van de diagnose. Indien mogelijk wordt een monster genomen van geïnfecteerd materiaal en naar een laboratorium gestuurd voor kweek. Het kan een paar dagen duren voor de schimmel genoeg is gegroeid om te worden geïdentificeerd, maar er dient onmiddellijk met de behandeling te worden gestart, omdat deze ziekte snel de dood tot gevolg kan hebben. Miconazol-oordruppels worden voor een geïnfecteerde gehoorgang gebruikt. De schimmelmassa in de long wordt meestal chirurgisch verwijderd. Een antischimmelmiddel, zoals amfotericine B, wordt vaak intraveneus toegediend. Als alternatieven kunnen ketoconazol en itraconazol worden gebruikt die oraal worden toegediend bij een infectie van de dieper gelegen weefsels. Sommige soorten Aspergillus zijn echter resistent voor deze geneesmiddelen

31 gedachtes over “Aspergillose

  1. greet zegt:

    Beste,
    Mijn vader, 83 jaar, jaren landbouwer geweest maar reeds tiental jaren astmatisch. Aanvankelijk veel hoesten en fluimen opgeven. Hij heeft slijmen op de luchtpijp en volgens laatste onderzoek schimmel op de longen. Zijn ademhaling beheerst dag en nacht zijn leven, vooral ’s nachts heeft hij heel veel last. Het neerliggen heeft hem het gevoel niet meer te kunnen ademen. Hij heeft ook last van hoge bloeddruk en neemt hiervoor ook medicatie. De vele bezoeken aan de huisarts leveren hem tot nu toe niet veel meer op. Alleen de zogenaamde puffertjes blijven binnen handbereik en hij wil graag weten of er echt niets anders meer bestaat om hem het leven te vergemakkelijken. Kan de schimmel geremd worden of bestaat er zoiets als een ademhalingstoestel om thuis te bedienen? Vorige maand werden de slijmen onderzocht en werd een foto gemaakt van de longen. Hij weet dat er schimmelvlekken te zien waren op de longen maar enige medicatie wordt hem niet toegediend. Kan de schimmel groeien of geremd worden? We zouden hem zo graag willen helpen!
    Greet

  2. eyckens marina zegt:

    nee, in de longen kan de schimmel slecht behandeld worden de medicynen kunnen slecht doordringen tot in de long ik ben in maart 2005 GEOPEREERD MET SUCCES IK BEN NU ZEER GOED NA EEN JAAR VAN ELLENDE 😀

  3. wilhelm boiten zegt:

    ik ben een man van 47 en bij mij is deze ziekte ontdekt in 1994, de eerste jaren heb ik itraconazol geslikt, waar ik zeer waarschijnlijk nu resistent voor ben, sinds september 2004 heb ik een halfjaar voriconasol geslikt, met succes, de schimmel is nu rustig.

    • André Houtwipper zegt:

      Is het probleem bij u nog steeds sluimerend? Bij mij is onlangs de diagnose gesteld: Aspergillus fumigatus in de lymfen. Het wordt op een volkomen natuurlijke wijze bestreden door bioresonantie en het orale gebruik van voedingssupplementen, te weten: Probio Expert Resilience (van Bonusan) om het immuunsysteem van binnenuit te versterken; Takuna (van NutraMedix), dit is een kruidenpreparaat, dat helpt de schimmel langzaam te doden; Silybum Curcuma (met Biocurcumine (van Bonusan), tevens een (ander) kruidenmengsel dat ook helpt de schimmel te doden. De bioresonantietherapie wordt wekelijks dan wel tweewekelijks toegepast totdat de schimmel geheel is verdwenen. Voor het toepassen van bioresonantie wordt het bicomapparaat (Nederlandse importeur TwillNed) gebruikt.

      • Yasin zegt:

        Hoi mijn zoontje van 6 jaar heeft na de chemotherapy long schimmel bekend aspergillose gekregen. Nu moet hij om de zoveel tijd chemotherapy krijgen, maar na de chemotherapy als zijn immuunsysteem plat dan kan de schimmel erg gevaarlijk zijn. Ik wil iets natuurlijk inzetten. Weet u een natuur arts die ons hierbij kan helpen?

  4. Karina zegt:

    Hoi allemaal,

    Weet iemand van jullie hoe je kan ontdekken of er schimmel in die holte zit. Heb zelf namelijk een holte van 1/3 deel van mijn rechterlong. Ben erg benieuwd hoe je daarachter kan komen.

  5. Regina zegt:

    Hallo,
    Ik heb een dochter van bijna 6. Zij heeft cystic fibrosis en sinds vorig jaar ABPA. Na 3/4 jaar was ze klaar met prednison, maar na 3 maanden stoppen is het opnieuw fout. Nu na 5 weken prednison wil de IgE nog niet dalen en wordt ze zieker en zieker. Trisporal is gestopt omdat ze daar erg slecht tegen kon. Ik ben erg op zoek naar andere medicatie en informatie. Echt alles is welkom!!

  6. marian zegt:

    Ik ben Marian en word 16juli 2007 aan mijn long geopereerd er word een kwab weg gehaald omdat ik een schimmel heb. Ik ben benieuwd hoelang de revalidatie duurt,wie heeft dit ook mee gemaakt en kan mij er iets over vertellen?

  7. patricia zegt:

    hoi Regina ik heb pas net deze site ontdekt en lees jouw verhaal.Ik zou graag willen weten hoe het nou met je dochter is.Ook mijn dochter heeft c.f en A.B.P.A.En word behandeld met xolair.

  8. Patrick zegt:

    namens mijn vader plaats ik dit bericht. Hij zou graag in contact willen komen met mensen die aspergillose in de longen hebben en waarbij dat samengaat met korte ademstops.

    Als iemand dit beeld herkent, het vriendelijke verzoek om met mij contact te leggen.

  9. annie zegt:

    hallo allemaal ik wil even reageren op de aspergilos schimmel ook ik heb deze ziekte in 2006 gehad en het is een vervelende ziekte dat kan k je wel zeggen ik heb een goede medicijn gehad dat is 60mg pretnison en ietraconasol 3x daags dat heeft mij op de been gebracht ik had als symptoon dat ik me heel ziek voelde en erg moe was ik hoop dat ik er iemand mee kan helpen in dekkers wald nijmegese baan groesbeek hebben ze hele goede longarts dokters veel succes allemaal!

  10. gerrie zegt:

    Ik ben een man van 55 jaar en heb een schimmel in beide longen. April 2008 ben ik met hevige ademnood opgenomen. Ik weet nog dat ik binnen ben gebracht, daarna niets meer. 52 dagen later kwam ik weer bij kennis. Ik had een schimmel in de longen met de naam: Aspergillus. Moet steeds bloed opgeven. Ben op 15 dec. 2008 geoppereerd aan mijn rechterlong, waarbij de midden kwab is weggenomen. In mijn linker long is deze schimmel ook aanwezig. Ik gebruik sinds ik bij kwam uit mijn coma Noxafil. Dit drankje zorgt ervoor dat de schimmel zich niet uit breidt.Ik heb over 2008 ongeveer 160 dagen in het ziekenhuis gelegen. Ben nou aan het revalideren. Geef nog steeds bloed op, dat nou uit de linker long komt.
    Ben altijd kerngezond geweest, en waar ik dit ding oplopen heb weet ik niet. Ik heb dit tot dusver overleefd omdat ik omgeven ben door een geweldig team van longartsen. Ik heb een sterk lichaam en een sterke wil, die mij ook helpen deze schimmel hopelijk er onder te krijgen. Mijn toekomst is onzeker. Van mijn arts moet ik zorgen dat mijn conditie weer op peil komt. Hoe het allemaal verder gaat weet ik niet. Soms zit ik diep in de put. Dat vechten word ik doodmoe van. Maar als je de moed laat zakken ben je volgens mij verkocht. Is er misschien iemand die ook zoiets mee heeft gemaakt? En mij kan vertellen dat zo^n drankje die schimmel kan opruimen? Bij voorbaat hartelijke dank voor eventuele adviezen of raadgevingen.
    Met vriendelijke groeten:
    Gerrie.

  11. anneke zegt:

    hallo allemaal
    wil even reageren op die aspergilus schimmel ik heb deze aandoening al van 2006 .
    en het is toch een jaar goed gegaan maar helaats is de aspergilus schimmel weer terug het zij in lichtere mate ik gebruik 20 mg pretnison en sins vorige week 15 mg en dat word afgebout tot tot 5 denk ik zelf. vorige week hebben ze er 5 afgedaan en dat merk ik nu al de longards zij je kunt er wel oud mee worden met die aspergilus schimmel maar je moet je hele leven antibiotica acitromichine 3 x pw en dan die pretnison 15 mg endan nog berudual pufs 2x daags en alvesco pufs ook twee x daags en dan ben ik nog diabeet patient dus van het een krijg je het ander maar ik ben nu 66 en ben mijn hele leven al ziek geweest leef op 1 long en ben astma patient maar ik ben erg bedrijvig en zit bijna nooit stil hoe moe ik ook word ben altijd bezig dat begrijpt zelfs de longardts niet dat ik nog zo veel kan dat menssen met het zelfde ziektebeeld die twee longen hebben veel minder kunnen dan vint ik dat toch fijn om te horen .ik hoop voor iedereen die deze ziekte door maakt het allerbeste voor de toekomst en heel veel beterschap groetjes anneke.

  12. anneke zegt:

    hallo ik ben anneke en heb een vraag gebruikt iemand allerferte clartiene .ik heb het nog niet gebruikt maar dat schijnt goed voor de aspergilus schimmel te zijn dat heb ik eens op internet gevonden maar ik kan de site niet meer vinden als iemand het weet laat het dan weten aub hartelijk bedankt anneke.

  13. mertens ann zegt:

    mijn hond heeft deze schimmel opgelopen en wordt nu behandeld. Ik weet dat het overgaat via het snot en het niezen. Als er bezoek komt is het dan genoeg dat de hond apart gaat of is het beter dat hij voorlopig niet meer in die plaats komt

  14. anneke zegt:

    ik wilde reageren op dat colloidaal zilver ook ik dacht dat ik het middel nu gevonden had. maar dan lees je weer het tegendeel dat het zilverwater helemaal niet goed is en dat er een verening tegen kwakzalverij betaat wie wat moet je nu toch geloven .ik had er echt mijn hoop opgelegt dat dit het was dat zilverwater jammer .kan mij iemand vertellen die dit gebruikt heeft of het werkt het zou goed helpen tegen aspergilus schimmel kan iemand mij daar raat in geven alvast mijn hartelijke dank anneke.

  15. DELBAER DIRK zegt:

    HALLO IK BEN DIRK.NA IN 2001 EEN LONGAMBOULIE TE HEBBEN OVERLEEFD IS IN 2007 ASPERGILLOOM SCHIMMEL ONTDEKT VAN EEN PROFF HEB IK 11MAANS SPORANOX MOETEN NEMEN IETS WAT MEN VOLGENGENS DE BIJSLUITER MAX 2 MAAND MAG NEMEN BEN DAN BIJNA DOOD OPGENOMEN DANK ZIJ MIJN VROUW EN HEB DAN MASSAS ANTIBIOTICA TOEGEDIEND GEKREGEN VLOEIBARE VOEDING VIA INFUS EN V-FEND EEN ZWITSERSE PIL DIE NOG STEEDS NIET IN DE HANDEL IS EN NIET WORDT TERUG BETAALD.NA EEN BEHANDELING VAN 39 DAGEN WAS DE SCHIMMEL VERDWENEN ALLEEN ZIJN ER VOLGENS DE LAATSTE SCANNERBEELDEN EEN 9TAL GATEN GEBLEVEN.IK MOET WEL LEVENSLANG BLOEDVERDUNNER NEMEN EN OM DE 14DAGEN BLOEDCONTROLE. VOOR ASPERGILOOM NEEM IK GEEN MEDICATIE MEER BUITEN SERITIDE 50/500 PUFFER.VEEL LEVENSLUST IK BEDOEL UITHOUDINGSVERMOGEN HEB IK NIET MEER .IK BEN AMPER 52 JAAR

  16. dirk zegt:

    hallo ik ben dirk 52 jaar.na in 2001 een longamboulie te hebben overleefd is in 2006 aspergillom ontedekt.na een behandeling van eenprff van 11maaand met sporanox,dit product mag volgengs de bijslijter max 2maaand worden toegediend met als gevolg een zeer ernstige lever ontstekking en dubbel longonsteking met in beide longen 396ml vocht.na een behandeling van 39dagen zonder dat ik daar iets van herrinner met V-FEND een zwitsers produkt dat nog steeds niet op de markt is en niet wordt etrug betaald zijn de schimmels verrdwenen alleen een 9tal gaten blijven ongeneeslijk over.ik neem geen medicatie meer alleen de puffer seretide 50/500 2x pd verder heb ik maar weinig lucht fitheid

  17. e zegt:

    dit is een lijst met natuurlijke anti schimmel middelen, zie onderaan bericht:
    vorige week heel diep ingeademd/geroken in een fles limonade, bleek achteraf vol met schimmelsporen, kreeg heel vieze hoest met groen slijm, pas na een paar dagen bedacht dat de kans bestond dat het schimmel in mijn longen was.
    heb toen in natuurwinkel gehoord van een aantal natuurlijke schimmel werende/dodende dingen, ik heb een week alles gedaan en was er blij mee, en wil hier schrijven wat ik deed voor wie het interessant kan zijn.

    schimmels leven van suiker, heb dus niks met suiker gegeten, ook geen vruchten (vanwege de suikers) en geen granen,
    wel veel kokosolie/vet(vanwege het caprine zuur), vaak een eetlepel genomen, veel kaneel, capsules met Pau d’Arco-bast, extract van de pitten van grapefruit, veel gestoomd met teatree olie, en ook ingenomen (een druppel op stuifmeelpollen) en alles elke paar uur herhalen en snachts ook hele tijd teatree olie inademen van een zakdoek.
    sterkte,

  18. anneke zegt:

    hallo allemaal
    ik heb een vraag aan iemand die hier antwoord op kan geven. ik heb abpa aspertgilus schimmel . ik heb een visvijver en maakte die altijd zelf schoon de motor en de filters elke maand in de zommer dat hij mooi zuiver was en de vissen goed kon zien nu hoorde ik dat de visvijver vol schimmels zit. en denk dan ook dat ik het daar van heb wie heeft hier een andwoord op. ben nu van plan om hem op te laten ruimen mijn gezonheid gaat toch voor . ik vint het wel jammer maar een keus heb je niet meschien er menssen zijn die het meschien beter weten .hartelijke dank alvast
    groetjes anneke

  19. anneke zegt:

    hallo gerrie.
    ik wil even reageren op het verhaal. tja het is inderdaat
    niet niks wat je allemaal mee hebt gemaakt en ik weet als geen ander dat wat het met je doet als je stapen terug moet doen. bij mij is de aspergilus begonnen in 2006 en ik leefde al op long die ik ene helft moest missen toen ik 4 jaar was en de andere helft toen ik 6 jaar was. maar inderdaat toen kwam dat rotbeesje aspergilus schimmel genoemt veel medicatie zoals itraconasol en pretnison en nog andere medicatie ik was ook altijd bezig poetsten in een week wel 7 huizen met mijn huis er bij en nu ben ik blij dat ik mijn eigen huis en tuin nog kan. met zuurstof die is me voorig jaar voor geschreven ivm met te lage zuurstof in het bloed maar ik hoef het alleen te gebruiken als in me moet inspanen zoals werken hahaha bij slapen en in rust hoef ik het niet . maar ik heb een tip voor je die helpt bij mij wel heb ik op internet gezien het kost bijna niks en helpt goed. sins ik het gebruik word ik niet zo moe dat is elke avond voor het slapen gaan een teentje rouwe knoflook dat doe ik tussen een sneetje brood en het helpt bij mij echt goed hopelijk helpt het bij u ook heel veel beterschap en de groetjes uit boekel anneke.

  20. Artrose Blog | Wat is artrose?Artrose is een aandoening van het kraakbeen, een gewrichtsziekte. Zover reikt van de meesten van ons de kennis wel. Maar wat is artrose precies en waar en bij wie komt artrose eigenlijk voor?

  21. Gerrie zegt:

    Hallo Anneke uit Boekel,

    Ik ben Gerrie, en het gaat nou”goed” met mij.
    Heb nog de helft van mijn longen, neuropathie aan handen en voeten, frozen shoulders, mijn nieren zijn sinds een paar maand terug gekomen van +-30% naar +-50% stabiel. Mijn coordinatie vermogen is behoorlijk aangetast en in mijn linkerlong zit nog een onrustig plekje.
    Heb vanaf 9april 2008 +-240 dagen in het ziekenhuis gelegen. Was door de artsen opgegeven, en ze noemen het een wonder dat ik nog leef.Zelf heb ik [on/bewust] nooit een moment gedacht dat ik zou sterven. Had maar een ding voor ogen, hier weg, naar vrouw en kinderen, mijn hond en weer werken.
    Ben 100% afgekeurd, en kan daar nog steeds slecht mee omgaan. Maar ik leef nog,en dat is toch ook wel positief.
    Ik zou een ding willen zeggen over deze hele situatie waarin ik ben verzeild geraakt.
    Blijf geloven in je zelf,geef niet op!!!
    Weet wel dat dat makkelijk praten is, maar met de steun van hele lieve mensen, goede artsen en verpleeg[s]gers,kun je die Aspergilles verslaan!
    Anneke, dank voor uw woorden, die hebben me goed gedaan!
    Gerrie.

  22. Bianca zegt:

    Ik ben sinds 2003 bekend met de aandoening ABPA, ik was toen 26 en deze werd vastgesteld na de zwangerschap van mijn oudste dochter.
    In het begin kreeg ik een hoge dosis prednison en Itraconazol.
    Na 2 jaar wilden wij graag nog een kindje en moest ik stoppen met de Itraconazol.
    Tijdens en een tijd lang na de zwangerschap ging het allemaal best goed met mijn longen, het IgE voor de Aspergillus fuminfatus was zelfs gedaald tot 400, wat voor mij erg laag was aangezien ik altijd rond of boven de 1000 zat.
    In 2012/2013 ging het opeens goed mis en kreeg ik longbloeding op longbloeding, dat was enorm schrikken.
    gelukkig keerden daarna weer een periode van relatieve rust terug. Eigenlijk zo rustig dat ik weer van alles ben gaan ondernemen en ook mijn oude hobby paardrijden weer heb op kunnen pakken (ja ik weet dat de omgeving niet gezond is)
    Helaas begin ik wel nevenwerkingen van de (onderhouds)dosering prednison te ondervinden. Zo ben ik al aan staar geopereerd en wordt mijn ander oog ook slechter. En heb ik prednison gerelateerde diabetes.
    Gedurende de tijd dat het rustig was heb ik ook altijd Allerprill geslikt, een natuurlijk medicijn op basis van Perilla olie dat o.a. helpt bij de bestrijding van allergieen tegen schimmels.
    Helaas verdween de grote verpakking van dit middel uit de handel en om steeds een kleine verpakking hiervan te moeten aanschaffen werd wel erg prijzig. Ik heb nu hopelijk wel een goede vervanger gevonden op basis van deze olie.

    Wel ben ik nu de laatste tijd aardig aan het kwakkelen met mijn gezondheid (niet eens zo zeer mijn longen). Zo heb ik al een paar niersteenaanvallen gehad, een soort van rughernia en ik heb de laatste maanden heel veel last van hoofdpijn, duizelingen, coordinatieverlies en oorsuizen. De neuroloog heeft ook “iets” op de mri gezien maar wist zelf nog niet wat het was en ging dit verder onderzoeken.
    Mijn vraag aan andere mensen is eigenlijk of zij buiten de longklachten ook andere lichamelijke klachten hebben en of iemand misschien bekend is met een afwijking (witte vlekken) op de mri ten gevolge van ABPA (de neuroloog houdt het alsnog op de mogelijkheid van een auto-immuunziekte)?

Geef een reactie

