Boek; COPD Een Begrensd Leven

Dit boek is een biografie. Het beschrijft het leven van een vrouw die op 59-jarige leeftijd te horen krijgt dat zij longemfyseem heeft. Ook de beginjaren van haar leven,haar verkering- en verlovingstijd en tenslotte de huwelijksjaren worden vastgelegd. Maar vooral de laatste twaalf jaren waarin zij de strijd aanbindt met haar ziekte worden uitvoerig beschreven. De zomermaanden die zij samen met haar man doorbrengt in Friesland, waar ze in Idskenhuizen, aan de waterkant hun vakantiehuis hebben, zijn telkens weer onderwerpen die terugkeren in het verhaal. De vele reizen die zij heeft gemaakt met haar man komen ook aan de orde. Maar ook haar voortdurende zorg voor haar partner, kinderen en kleinkinderen. Van alle jaren waarin zij werd geconfronteerd met COPD zijn gegevens vastgelegd in haar dagboeken. Deze dienden als basismateriaal voor het 240 pagina`s tellende boek. Bijzondere aandacht is er voor de kwaliteit van leven zoals die in die twaalf jaren zijn ervaren. De aanwijzingen die in het boek uitvoerig worden beschreven zullen voor COPD patiënten van belang zijn.

12 gedachtes over “Boek; COPD Een Begrensd Leven

  1. Ja leek mijn ook een prachtig boek heb hem bestelt. Maar ik heb hem nog steeds niet gekregen, heel vreemd en wel betaalt dus wacht even af met bestellen tot ik hem heb. Dat laat ik jullie hier gelijk horen.Ik hoop niet dat het een valse reclame is.
    Groetjes Ria 😕

  2. lijkt me een interesant boek, ik heb COPD en ben daar voor aan het revalideren(erg pittig). er wordt zelfs een extra cursus over gegeven op Rijnlands-Revalidatie-centrum.
    ik ga hier zeker even rondkijken!

  3. Ben ik weer en ja hoeraaaaaa het boek is binnen, en echt? heb je een pak zakdoekjes nodig? dan ga ik het even lezen vanavond want ik ben toch wel erg benieuwd. Ik heb twee jaar geleden ook al een vriendin erdoor verloren dat was echt niet leuk.
    Ik heb een mooie ode voor haar gemaakt, ik mis haar nu nog steeds we waren echt hartsvriendinnen en door die vreselijke ziekte die zij had was het erg snel gegaan. 😕 Ze was net 52 jaar geworden veel te jong. Wij begrepen elkaar heel goed wat betreft deze ziekte.

  4. Nou ik ben heel druk bezig met het boek te lezen maar ik vind er verschrikkelijk veel van mijn eigen in terug vooral die exeem ben ik ook mee begonnen en daarna astma, en toen ik ben gaan roken op 18 jarige leeftijd heb ik daardoor copd gekregen. Maar de ups en downs van die vrouw in dat boek ken ik zeker over mee praten. het is echt de moeite waard dat ik het gekocht heeft.( Nu al ) en dan ben ik nog niet eens op de helft maar dat hoor je wel weer. 🙂

  5. Ik had de eer om dit boek van de schrijver te mogen ontvangen en het is een schitterend mooi boek om te lezen..heel triest allemaal dat zeker maar ik herken zoveel van wat mijn patixc3xabnten mij vaak vertellen hoe ze zicht thuis voelen. Complimenten aan de schrijver en natuurlijk heel veel sterkte met het gemis!

    Groetjes Ella

  6. inge zegt:

    hallo ella
    ik heb het boek ook besteld. binnen 6 dagen had ik het. heb het in 1 keer uitgelezen. ik herken de problemen,en zie nu nog meer tegen de “toekomst”op.
    wat een liefde hadden die mensen. dat voel je in het hele boek.
    groetjes inge

  7. Ha Inge,

    Ik vond het ook een zeer mooi boek en gelukkig mankeer ik niets aan mijn longen maar mijn patienten wel en vele dingen kwamen zo uit de mond van mijn patienten..zo herkenbaar. Maar een aanrader voor alle mensen om dit boek te lezen.

    Groetjes Ella 🙂

  8. Tiny zegt:

    Wat een mooi boek ik heb het gelezen en ik herken er zoveel in menig traantje heeft gevloeid.
    Het was net alsof het over ons zelf ging mijn man had ook c.o.p.d.
    Ik kan het veel mensen aan bevelen, en het doel ervan is iets geweldigs.
    Onze kanjers kunnen niet meer op vacantie maar laat dan de anderen nog ervan genieten.
    Tiny

  9. Christel en moeder Annie met COPD zegt:

    heel mooi boek, herkenbaar. Maar voor ons komt het verhaal COPD toch anders aan bod. Ik ben “alleen geveld door COPD/longemfyseem”
    gelukkig heb ik niet die vele klachten van de botontkalking. Ondanks dat ik niet nog meer complicaties heb (gewicht, voeding, bloeddruk, hart, suiker, botontkalking alles prima) is COPD alleen al zeer bepalend en zeker begrenzend longemfyseem bepaalt mijn hele leven. Inmiddels heb ik 25% longinhoud en toch al enkele jaren. Deze gegevens mis ik ietwat in het boek.
    Maar nogmaals een prachtig boek wat men in een keer leest. Respect!

Geef een reactie

