Hemoptoë

Als u bij het sputum ook wat bloed ophoest, noemt de arts dit “hemoptoë”. Meestal gebeurt dit als u al vaker een luchtweginfectie heeft gehad, maar het kan ook weleens voorkomen als u tot nog toe weinig infecties gehad heeft. De eerste keer dat hemoptoë zich voordoet, zult u waarschijnlijk schrikken. Toch is het meestal geen reden tot al te grote ongerustheid.

Bloed in sputum kan verschillend van kleur zijn. Een helderrode kleur wijst er op dat er bijvoorbeeld net ergens in de long of in het slijmvlies een bloedvat is gaan bloeden. Wanneer het bloed al wat ouder is, verkleurt het geleidelijk naar roodbruin tot donkerbruin of zelfs zwart.

Bloedinkjes in de long ontstaan meestal doordat er een klein bloedvaatje in het slijmvlies van de luchtwegen is beschadigd door ontsteking of door bijvoorbeeld langdurig hoesten. Meestal zijn het heel kleine beetjes bloed. U geeft dan een paar helderrode fluimen op en in de dagen erna worden de fluimen geleidelijk bruiner. Het lijkt dan soms net of er tabakssliertjes in het sputum zitten. Bloedinkjes in de long bij CF-patiënten zijn meestal klein en beperkt. Soms gebeurt het dat er een wat groter bloedvat knapt. De hoeveelheid bloedverlies is dan groter en het duurt soms meerdere dagen voordat het sputum weer de ‘normale’ kleur terugkrijgt.

Als u herhaaldelijk last heeft van hemoptoë of als u veel bloed ophoest, moet de bloedstolling gecontroleerd te worden. Als u een gestoorde leverfunctie heeft, kan het stollen van het bloed ontregeld zijn. In dat geval is het nodig om extra vitamine K te gebruiken.
Als er sprake is van een infectie in de longen zal uw behandelend arts in veel gevallen voorstellen om te starten met een behandeling met antibiotica.

Een enkele keer komt het voor, dat er een forse longbloeding optreedt. De meeste patiënten beschrijven dit als volgt: “Ik voelde van binnen iets borrelen en vervolgens hoestte ik een golfje helder rood bloed op”. Dit kan zich wel eens herhalen. Het is verstandig in geval u bloed ophoest (meer dan een spoortje in wat slijm) contact op te nemen met het CF-centrum. Bij grotere bloedingen wordt u opgenomen ter observatie en bewaking.

Is de bloeding fors, dan bloedt u meestal uit een “gesprongen” bloedvaatje uit een bronchiectase (dit is een door een ontsteking aangetast en verwijd stukje luchtweg). Het kan nodig zijn dit bloedende vat op te zoeken en af te sluiten (embolisatie). De radioloog brengt hierbij onder plaatselijke verdoving via de lies een katheter in de bloedbaan. Met behulp van contrastvloeistof en röntgendoorlichting is het bloedende vaatje op te zoeken. De arts sluit dan via dezelfde katheter het vat af. Deze ingreep heet “bronchialisangiografie en embolisatie”. De ingreep is pijnloos, het vaatje is voor het functioneren van de longen niet noodzakelijk. U kunt prima leven zonder dergelijke bloedvaten.

Bron: http://www.umcutrecht.nl

16 gedachtes over “Hemoptoë

  1. monique visser zegt:

    Misschien een hele afwijkende reactie maar ik vind het muzieknummer wat op deze site wordt gedraaid zo prachtig. Kunt u mij svp vertellen van wie dit nummer is en hoe dit nummer heet. Alvast vreselijk bedankt. Verder veel succes met deze website.
    met vriendelijke groet
    monique visser

  2. Hallo Monique

    De vraag komt vaker en het is ook schiiterende muziek van een arties die niet erg bekend is in Nederland..helaas..De zanger heet Josh Groban en het nummer: You’re still you van het album Josh Groban.

    Groetjes Ella 🙂

  3. Wendy Jans zegt:

    Bij heamoptoe laten wij mensen ook vaak vernevelen met otrivin
    ja lees de neusspray dit vernauwt de bloedvaten en kan zo een gunstig effect hebben om de bloeding te stoppen
    dit wel bij de kleinere bloedvaten van de longen

  4. Hilde van de Geer zegt:

    Hallo,
    Mijn zoontje heeft toen hij 7 maanden was een longontsteking gehad en vlak daarna een infectie aan z’n luchtwegen. Hij moest toen terug naar het ziekenhuis waar hij iedere dag met een vernevel apparaat behandelt werd. Ik kreeg van mijn verzekering ook een vernevelapparaat thuis, maar die hebben we gelukkig nooit hoeven gebruiken. Hebben jullie enig idee aan wie ik dat apparaat zou kunnen schenken? Is er misschien een stichting die interesse zou kunnen hebben en waar jullie een adres van hebben?
    Ik hoor het graag!
    Met vriendelijke groet,
    Hilde van de Geer

  5. Hallo Hilde,

    Wat ik zou doen als ik jou was is naar de firma bellen waar het apparaat vandaan komt en vragen of ze deze weer terug willen nemen omdat ie niet gebruikt is, want verder weet ik ook geen instantie waar je deze aan zou kunnen schenken. Enige waar ik nog aan denk is dat je naar een longafdeling belt bij jou in de buurt of je hen er blij mee kan maken..wij hebben er een paar op de afdeling en lenen deze wel eens aan patienten uit als ze naar huis gaan en ze nog geen vernevelapparaat thuis hebben. Als die dan thuis is afgeleverd dan krijgen wij deze [vaak] weer terug.
    Wel fijn dat je zoon deze niet heeft hoeven te gebruiken.

    Groetjes Ella 🙂

  6. Demelza zegt:

    hallo,

    ik heb een aantal jaar geleden heamoptoe gehad, toen ik het voor de eerste keer kreeg ben ik door een collega naar de EHBO gebracht omdat het steeds terug kwam (ik deed op dat moment mee aan een voetbal toernooi van me werk ) op het moment dat het begon had ik nergens last van was niet verkouden of benauwd ofzo ik hoeste niet eens tot het begon.

    op de EHBO aangekomen hebben ze me laten zitten tot het over was de arts in kwestie luisterde naar me longen en klopte hier en daar maar hoorde niks en zei dat me longen helemaal schoon waren. ik werd naar huis gestuurt met de woorden zie het maar als een bloedneus.
    op weg naar huis kreeg ik er weer last van en thuis ook weer. ik heb er negen maanden last van gehad . ben tussendoor nog eens naar de huisartsen post geweest maar kreeg daar het zelfde verhaal te horen. het duurde steeds een minuut of 3 en was dan weer over dat gebeurde meerdere keeren per dag. dan was het zomaar een aantaldagen weg en dan kwam het weer terug. negen maanden van angst iedere keer als het weer gebeurde. tot de bom barste (gebeurde op mijn werk) het begon weer maar stopte niet meer, me collega heeft me naar huis gebracht en daarna me met mijn moeder naar de huisarts gebracht, mijn eigen was er niet en kreeg een ander deze deed moeilijk er moesten foto’s gemaakt worden en dat kon niet na 17.00 uur hij schreef wel een medicijn voor en moest maar naar mijn eigen huisarts de volgende dag. me moeder was laaiend en heeft er voor gezorgt dat we alsnog naar het ziekenhuis konden, op de EHBO aangekomen (met een taxi) werd ik dit keer meteen naar een kamer gebracht (geen gewone onderzoekskamer maar een wat betekend dat je blijven moet) de arts kwam en er kwamen meteen onderzieken, zuurstofprik, kreeg meteen een infuus, longfoto’s. ik mocht niet meer naar huis zei de arts. later werdt ik naar de afdeling gebracht daar was geen plek dus ging ik naar een ander heb het nog 1 keer gehad in het ziekenhuis ben toen meteen naar de longafdeling gebracht.

    de heamoptoe heeft anderhalf uur geduurd.

    ik heb 3 weken in het ziekenhuis gelegen mocht niet naar huis in het weekend ze waren als de dood dat het weer zou beginnen. heb een bronchoscoopie gehad onder narcose want de eerste keer lukte het niet toen ik bij was, heb een vaatonderzoek gehad. en heb een mri scan gehad met vloeistof. de artsen zijn er achter gekomen dat het om mijn rechter long ging en dat het zo diep zat dat ze er niet bij konden heb het tijdens de bronchoscoopie nog een keer gehad. de artsen hebben niks kunnen vinden. ze stonden op het punteen deel van mijn long te verwijderen toen er een zo snugger was te opperden dat het een mischien een schimmel infectie kon zijn dus weer bloed prikken en nee ook dat was het niet.

    mocht na drie weken naar huis met een briefje met 2 telefoonnummers die ik moest bellen als het weer gebeurde.

    de artsen weten tot op heden nog niet wat het geweest is. ik heb nog zeker een jaar gelopen met continu bronchitus kreeg daat iedere keer antibiotica voor vanwege die heamoptoe heb hier zeker een jaar of langer mee gelopen en opeens was dat over.

    heeft iemand hier een antwoord voor?

    was toen een jaar of 19 en gezond (heb wel astma meer toen niet echt heel erg last van)

    ben in deze periode erg bang geweest dat het terug komt.

  7. Hallo Demelza,

    Wat een naar verhaal zeg. Hoop dat iemand zich in het verhaal herkent en reageert want ik weet niet echt wat ik er mee moet. Heel vervelend moet het zijn dat ze nooit een oorzaak hebben kunnen vinden.

    Groetjes Ella 🙂

  8. Demelza zegt:

    hallo Ella,

    ik las dat jij op een longafdeling werkt, zou jij daar eens een licht op kunnen steken bij de artsen ALS je wilt. je mag ze mijn verhaal laten lezen.

    ik zou graag willen weten wat deze artsen er van vinden. of ze het ooit zijn tegen gekomen in hun loopbaan. ik wil gewoon weten wat er met me is gebeurt die periode. als ze een duidelijker verhaal willen mogen ze me mailen.

    alvast bedankt ook als je niks voor me kunt betekenen.

    groetjes Demelza

  9. Hallo Demelza,

    Ik ben nu een paar dagen vrij maar ik zal je verhaal eens op de afdeling laten vallen..kijken wat er over gezegt wordt dus je gaat nog van mij horen!
    Leuk weekend!

    Groetjes Ella 🙂

  10. Hallo Ella,

    Mag ik je stuk over hemoptoe bij de informatie van ons forum zetten? Het komt bij ons ook nogals eens voor en er zijn vragen over. Zelf heb ik soms last van wat stolsels erbij en het is al een hele geruststelling om hier te lezen dat dat mogelijk is (de longarts was er nogal van geschrokken en dan heb ik het of 2009). Verder heeft Lilian twee maal embolisatie laten doen.

    In afwachting van je reactie,

    Hartelijke groet,
    Ini

  11. Ushi zegt:

    Beste Ella,

    Ten eerste wat een geweldige informatieve site.
    Wellicht een stomme vraag, maar ik wil hem toch graag stellen. Het is een lang verhaal excuses, maar….

    Mijn naam is Ushi en ik ben 32 jaar oud.
    Kort nadat bij mij een DVT (diep veneuze trombose) is vastgesteld, ben ik begonnen met slikken van bloedverdunners.
    Daarna manifesteerde zich allerlei klachten.

    Waarbij een van de voornaamste het opgeven van bloedsliertjes, stukjes in het slijm.
    Geen smakelijk praatje, sorry 😦
    Het lijkt op stukjes tabak met vertakkingkjes maar soms zitten er ook grotere stukjes in en die zijn dan weer rond.
    De ene keer is het slijm helderrood met heldere stukjes erin en de andere keer roestbruin tot gelig met gele donkere (bruine) en/of gele dodden erin.
    Daarbij is het slijm erg dik en stug en lijkt het soms ook te schuimen. Echt van die luchtbubbels erop.
    Het opgeven hiervan is ongeveer een week na de diagnose DVT en het injecteren met bloedverdunners Fraxodi en inname van Fenprocoumon begonnen.

    Een CT-scan met contrastvloeistof en Thorax van een aantal weken terug wees (gelukkig) niets uit. Longen waren schoon.
    Moet zeggen dat er toen nog geen sprake was van benauwdheid, maar opnieuw met huisarts gesproken en deze sluit embolie uit i.v.m. nemen bloedverdunners.
    Aantal weken nadat bloed in sputum zat alsnog potje ingeleverd, maar buitenom dat het vlokkerig was kon het lab niets vinden. Wat ik niet vreemd vind, omdat op moment van inleveren nu net geen bloed of snot erbij zat.
    Dat was volgens avondarts overigens geen probleem om tot diagnose te komen. Is dat echt zo?
    Ik heb er nl. geen verstand van, maar wil zo “graag” weten wat het is omdat het nu al best een tijd duurt en zo beangstigend is.

    Na de diagnose kreeg ik uit het niets hartkloppingen. Soms wel een hartslag van over de 148. Ook in rust.
    Badend wakker worden in het zweet. Enfin. Weer geen smakelijk praatje 😉 Zeker 2 dagen op bed gelegen met zware hartkloppingen.
    Kort hierop zijn de klachten van het opstuwen van bloederig slijm wel toegenomen.
    Ware het niet doordat ik t.b.v. de (hartritmestoornis) metoprolol betablokker heb gekregen via vervangend huisarts.
    Een week daarna trad naast het slijm een zware benauwheid op, waar ik nu nog steeds last van heb.

    Door de aanhoudende benauwdheid naar vervangend huisarts geweest. Raadde het innemen van metoprolol af en gaf aan te denken aan bronchieecstasien. Schreef toen flixotide voor.
    Uit navraag bleek dat Symbicort en Ventolin innemen was niet verstandig i.v.m. het mogelijk verergeren van hartkloppingen?

    Ik ben astma patiënt en onlangs heb ik een longfunctieonderzoek gehad. Een aantal jaren terug werden mijn longen beschreven als slecht en kreeg ik te horen dat ik zwaar astma had.
    Daarvoor kreeg ik Symbicort 400/12 en Ventolin (blauwe discus) voorgeschreven. Die ik ieder 4 maal daags mocht inhaleren.

    Nu tig jaar later blijkt uit longonderzoek dat mijn longen goed functioneren. Longarts zei dat ik qua longmeting met in/of uitademen maar 5% onder de waarde zit van iemand met gezonde longen. Had het over 75%.
    Toen ze dat zei was ik enerzijds blij, maar anderzijds ook vol ongeloof.
    Ze vond mijn klachten van benauwdheid en vermoeidheid buiten proporties, gezien mijn longfunctie en verwees me door naar cardioloog. (Ik had al ruim een maand eerder, op eigen verzoek een 24-uurs meting /holteronderzoek aangevraagd via de huisarts, omdat de hartkloppingen maar niet weg gingen) Wacht nog steeds op de uitslag.

    Gebeurd dat vaker bij zulke klachten? Staat de hemoptoe misschien in verband met mijn hart?
    Ze heeft mij direct (zonder opgaaf van reden) van de Flixotide afgehaald en Foster inhaler voorgeschreven voor 4x daags.

    De reden dat ik verbijsterd ben is dat het spaansbenauwd heb en met name bij het inademen. Daarbij gaat dit gepaard met een warm, brandend gevoel op de borst en in de keel.
    Dit gevoel is ontstaan nadat het opgeven van bloed al een paar weken aan de gang was.

    Op het moment heb ik ook een witte aanslag op mijn tong en sinds een aantal weken een verdikt gehemelte en verdikking op mijn kies. (De kaakarts vond het niet verdacht, maar mijn smaak is sedert dien wel afgenomen)
    Verder moet ik als ik eerlijk ben wel zeggen dat ik een slecht gebit heb en er na half jaar anti-stolling 3 kiezen moeten worden verwijderd.

    Het bloed opgeven gaat steeds meer irriteren en ik denk zelf soms aan een ontsteking, maar dat is volgens de artsen die ik tot nu gesproken heb niet van toepassing. Er zijn zelfs mensen die denken dat het door de bloedverdunners komt en steeds bloedvatjes blijven knappen, maar komt daar dan ook gelig snot van in het slijm terecht? Ik wordt er een beetje wanhopig van.

    Heb je hier wel vaker van gehoord? Ik hoop echt op een reactie. Hardstikke bedankt.

    p.s. heb je wel eens vernomen dat mensen van negroïde afkomst en die te vroeg geboren zijn eerder kans hebben op longemboliën of trombose?

    Lieve groetjes,

    Ushi

    • Beste Ushi,

      Wat een verhaal zeg en snap heel goed dat je op zo’n manier het vertrouwen in je lichaam kwijt raak omdat er steeds wel wat bij komt, terwijl je toch echt nog erg jong bent voor zulke klachten.
      Vanuit hier is het altijd moeilijk beoordelen hoe en wat omdat je vaak uitslagen naast elkaar moet leggen om zo tot een diagnose of conclusie te komen.
      Is het een idee om een second opinion bij een ander ziekenhuis uit de buurt aan te vragen. Andere frisse blik en weer andere ideeën over bepaalde dingen en deze bekijken sommige symptomen wat verder dan t ziekenhuis waar je nu loopt.

      Op je vraag of negroïde mensen meer kans hebben op trombose?? Daar moest ik zelf ook eens op gaan zoeken, omdat ik dat gewoon niet wist en verdomd dat is dus wel zo.(over vroeggeboorte wordt niet gesproken) Uit ervaring bij mij op de afdeling merk je dat niet, maar er blijkt onderzoek te zijn geweest en dat het dus zo is.

      Hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt. Hoop in ieder geval dat het snel beter met je gaat en je gewoon weer “normaal” kan leven zonder allerlei kwaaltjes!
      Sterkte!

      Groetjes Ella

Geef een reactie

