Trommelstokvingers

Trommelstokvingers of horlogeglasnagels is een vervorming van het uiteinde van de vingers. De vingertoppen zijn verdikt, de nagelriemen verdwijnen en de nagels lopen bol om de vingertoppen heen.

Trommelstokvingers komen voor als verschijnsel bij afwijkingen aan longenhart of grote bloedvaten en lever. Er komt daardoor te weinig zuurstof in die delen van het lichaam die het verst van het hart liggen, zoals de vingers. Waarschijnlijk heeft dit zuurstofgebrek te maken met het ontstaan van de afwijking.

Bron: Wikipedia

 

42 gedachtes over “Trommelstokvingers

  1. Sandra zegt:

    Ik heb ook al zeker twee jaar trommelstokvingers. Ze tintelen en zijn dik en warm. De oorzaak is sinds 8 weken intensief in onderzoek, maar de longarts heeft nog geen idee wat ik voor een afwijking heb aan mijn longen. Tijdens de onderzoeken zijn er enorme hoeveelheden bacterixc3xabn gevonden en schimmel maar het is niet zeker of dat de oorzaak is van die gekke vingers. Volgende week wordt er een kijkoperatie gedaan en een biopsie. Ik hoop dat dat wel wat oplevert. Het is helemaal niet leuk om een uniek geval te zijn…

  2. Ella zegt:

    Hallo Sandra,

    Nee kan met voorstellen..hoop dat er na de kijkoperatie en een biopsie de artsen meer weten. Laat je dan weer even een berichtje hier achter als je meer weet?
    Sterkte!

    Groetjes Ella

  3. Jose zegt:

    Hallo,ik heb in 2007 ook eens bericht gedaan van mijn gehandicapte zus…over haar vingers….ze is helaas overleden 12 november 2007 ik mis haar enorm.
    Groet jose

  4. Ella/ weblog longziekte zegt:

    Hallo Jose,

    Ik wil je alsnog condoleren met het verlies van je zus en je veel sterkte wensen met het verwerken van dit verdriet!

    Groetjes Ella

  5. joyce zegt:

    Hallo allemaal,
    Mijn man heeft ook trommelstokvingers. Helaas worden we van het kastje naar de muur gestuurd en weet niemand er iets mee te doen. Van jullie berichten word ik toch wel bang. Denk dat we nu toch maar weer naar een longarts en cardioloog gaan. Verder iedereen sterkte.

  6. Ella/ weblog longziekte zegt:

    Hallo Joyce,

    Ik zou zo denken dat de longarts door verder onderzoek toch meer kijk zou moeten krijgen op een diagnose waarom je man trommelstokvingers heeft. Ik hoop dat ze verder onderzoek gaan doen.
    Sterkte!

    Groetjes Ella

  7. Anoniem zegt:

    hallo,

    is het zo dat trommelstokvingers ook het gevolg kunnen zijn van een hartafwijking? mijn moeder heeft vandaag te horen gekregen dat zij trommelstokvingers heeft. zij heeft eerder een aantal hartinfarcten en een hartstilstand gehad als gevold van zuurstof tekort. te weinig rode bloedlichaampjes. nu willen ze ook een longonderzoek doen…maar mijn vraag is..is het niet logischer dat het kan komen door het hart? kan iemand mij wat meer vertellen.maak mij toch wel zorgen.

  8. Ella/ weblog longziekt zegt:

    Goeiemiddag,

    Het is bewezen dat het ook een gevolg kan zijn van een hartafwijking wat bij je moeder dus waarschijnljk het geval is..
    Ik hoop dat jullie ondertussen wat wijzer zijn geworden.
    Sterkte!

    Groetjes Ella

  9. nel zegt:

    Goedemiddag allemaal

    ik heb julli site vandaag pas gevonden om dat ik wat meer wilden weten over trommelstokvingers. Er is bij mij in feb 2007 longkanker ondekt. Ondertussen heb ik 4 chemos en 6 weken bestraling achter de rug. Het gaat goed ben nog steeds vrij en hoop dat zo te blijven. Maar waar het mijn om gaat is dat het bij mij via mijn vingers en rheumatische klachten aan mijn knieen en enkels is begonnen na een bot scan kwam de rheumatoloog er achter dat ik een ziekte had die te maken had met een long of een hartafwijking. In het laatste geval dacht hij niet van wegen mijn leeftijd maar wel het eerste.
    Nu lees ik al die vragen en merk ik dat ik toch niet alleen ben met die vingers.
    Ik moet zeggen dat ik blij ben want mijn werd verteld dat het zeer zeldzaam is.
    Nu heb ik nog een vraag kan iemand mijn vertellen of er iemand ook weet hoe de ziekte heet die bij kanker op je botten gaat zitten er is mijn verteld dat het een stof is die de kanker uitscheid en door je lever niet word verwerkt en dan zijn neerslag heeft op je botten.
    verder willen iedereen het beste wensen.

  10. sietske zegt:

    hoi allemaal,

    ik wou even zeggen dat trommelstok vingers ontstaan door een tekort aan zuurstof in de perifere vaten (dus vaten het verste van het hart af). een zuurstof tekort kan komen door allerlei oorzaken, deze kunnen in de longen (opname van zuurstof), in het hart (niet voldoende bloed rondgepompt) of in de vaten zelf (bv. dicht slibben) liggen. maar ieder van deze delen waar de afwijking kan zitten, kan die door vele verschillende oorzaken komen. Trommelstokvingers zijn dus vaak lastig te verklaren en verder onderzoek moet de oorzaak uitwijzen. ook dat is helaas lang niet altijd even simpel.
    succes allemaal!
    groet sietske

    p.s. nel zou het kunne dat het om de ziekte van Bechterew gaat? ik weet alleen niet of dat is wat je beschrijft. Misschien dat je op internet verder kan vinden of dat overeen komt met waar je last van hebt. ik heb het idee dat Bechterew namelijk als eerste klachten in de rug geeft.

  11. jante zegt:

    hoi nel,
    ik vond het verhaal bij de volgende link lijken op jouw verhaal, maar het geeft niet de naam van de ziekte, misschien wel een aanknopingspunt.
    anders kun je het natuurlijk altijd aan je arts vragen, want het blijft gissen zo op internet. Misschien vind je wel dingen waar je alleen maar bang van wordt.
    het allerbeste ermee
    jante

    http://www.merckmanual.nl/ (medisch handboek)
    zoeken op
    Paraneoplastische syndromen
    of trommelstokvingers

  12. Harm zegt:

    Bij hoeveel vingers moet dit het geval zijn als je eventueel een afwijking aan je lichaam hebt?
    Bij mijn beide wijsvingers heb trommelstokvingers.
    Hoop dat iemand me kan helpen.

    Groeten,

    Harm

  13. Toos van der Kolk zegt:

    Hallo

    Wij hebben ook trommelstokvingers,mijn zoon en ik. bij ons komt het door een longziekte,de ziekte van rendu osler weber, ik denk dat niet veel mensen weten over die ziekte , omdat die best wel zeldzaam is. Maar het kan dus heel goed door een longaandoening komen.Maar bij deze erfelijke aandoening is heel veel aan te doen.Als ze er niet achter waren gekomen dat ik die ziekte had, dan had ik de 40 niet gehaald dus laat je gewoon testen.

  14. hai Ella,

    Ik wilde je even melden dat ik nog leef en tot nu toe met veel plezier. Maar het wordt steeds moeilijker om te ademen dus krijg ik maandag zuurstof in huis, en een paar flesjes om mee te nemen op pad.
    De kankercellen (BAC) zijn nog steeds aan het voortwoekeren maar er komt binnenkort toch een einde aan. Vol is vol en dan is er geen lucht meer lijkt me.
    Ik kreeg eerst morfinepleisters in een lage dosering, maar dat werkte niet tegen de kortademigheid.
    Ik kan er wxc3xa9l lekker op slapen en dat is ook wat waard. Ik ben benieuwd of de zuurstof werkt.

    Groetjes,
    Sandra 🙂
    http://www.depaarsepanda.nl

  15. Ella zegt:

    Hallo Sandra,

    Sorry voor een late reactie maar druk hier, dus vandaar. Vol bewondering lees ik je bericht en “knap”dat je nog zo’n volhouder bent, terwijl je het steeds moeilijker krijg.
    Heb je site bekeken..heel mooi zeg! Als je wil kan ik een link op mijn site zetten!
    Sterkte.

    Groetjes Ella

  16. Ton Peeters zegt:

    Hoi allemaal, ik reageer even op het verhaal van Rendy Osler Weber. Het klopt dat deze ziekte maar weinig voorkomt in dit land, maar dankzij de artsen in het Antonius z-h in Nieuwe Gein leef ik nog. Daar wordt nl. gericht onderzoek gedaan naar deze ziekte. Ben inmiddels al 3 keer geemboliseerd in de Aorta in de long. Misschien dat u hier iets aan heeft. Ik kom vanuit het uiterste zuiden naar N-G omdat hier in Limburg de artsen niet precies weten wat deze ziekte inhoud. Groet Ton.

  17. diana zegt:

    ja heb ook trommelstokvingers heb al een broncoscopie gedaan en het heeft niks geholpen, nu dinsdag naar het ziekenhuis voor een longpunctie erg vervelend diana

  18. diana zegt:

    hoi ella, bedankt voor je reactie, die longpunctie heeft niets opgeleverd. moet nu 2de broncoscopie, want ze kunnen er niets uithalen, maar wat erin zit moet eruit zeggen ze, dus maar weer hopen dat ze iets vinden, gr diana

  19. Lyanne zegt:

    Hallo,

    Ik heb ook trommelstokvingers en bij mijn tenen begint het nu ook. Ik heb een blaastest en een fietstest gedaan, die waren beide goed, heb een scan gehad van mijn longen en mijn longen zijn schoon. Maar nu hebben ze iets in mijn rechternier gevonden, wat het is weet ik nog niet maar kan ik doordaar trommelstokvingers en tenen hebben?? Ik loop ook nog bij de cardioloog om te kijken of het van mijn hart komt. Heb vandaag een echo gehad van het hart. Het is nu even afwachten allemaal.

    Groetjes Lyanne

  20. anneke jagt kollmer zegt:

    hallo ik heb ook tromelstokvingers ik loop ook al een jaar bij de longarts in emmen maar die kunnen er ook nog niet achter komen wat het is ben nu naar groningen door de schen geweestdat is ook al weer 14 dagen geleden geweest heb nog niets gehoort je word er zo moedeloos van

  21. christa zegt:

    hoi,
    mijn klachten waren: vocht bij enkels en kniexc3xabn. Kniexc3xabn deden ook wat pijn. Volgens vervangend huisartsen (3x): leeftijd en dus versleten (ik was net 50). Mijn nagelriemen deden regelmatig pijn vanwege de druk die erop leek te staan. Iemand herkende dit als ‘trommelstokvingers’ en legde een verband met mijn longen. En inderdaad: longkanker, met tumor van 4 centimeter. Bij mij is 1 longkwab weggehaald en na 3 maanden functioneerde ik weer min of meer normaal. Dat alles is nu bijna 5 geleden. Ik begin het te vergeten. Groet, Christa

  22. may zegt:

    Hallo
    Ook ik heb trommelstokvingers.alleen ben ik ermee geboren.Mijn zus heeft ze ook gekregen bij haar geboorte. Wij zijn jaren onder behandeling geweest van een Cardioloog. In 1980 zijn wij onderzocht door een Professor voor eventuele hart en longziektes. Er is nooit wat gevonden dus wij zijn gezond. Alleen vernauwde haarvaten, wat erg pijnlijk is wanneer het koudweer is. Ik woon gelukkig in een tropisch land maar mijn zus woont in Nederland. Dus die heeft er wel last van. Ik heb wel geen leuke jeugd gehad omdat ik ermee werd geplaagd. Ik ben ondertussen 46 jaar en je zou denken dat hoe ouder je wordt de mensen er geen punt van zullen maken maar dat is nog steeds niet zo. je wordt erop aangekeken.

  23. Stilte zegt:

    Een collega van mij heeft ook trommelstokvingers. Ze zijn duidelijk te herkennen bij haar. Alleen hoe breng ik dit op een humane manier over aan haar, zonder haar te kwetsen. Ze rookt en zit continue te hoesten en heeft het vaak benauwd.

    Hoe vertel ik aan haar, dat het misschien verstandig is dat ze even naar de huisarts gaat… Het spookt nu al een jaar door mijn hoofd en ik weet niet of ik ooit vrede met mijzelf kan hebben, als blijkt dat ze misschien iets heeft en dat het dan te laat is…
    Wat zouden jullie doen…

  24. mevr van der Meer zegt:

    Ik adviseer iedereen die, al is het maar in lichte vorm, die nagels hebben die om de vingers krom lopen per direct naar de huisarts te gaan en om een scanfoto te laten maken. Het zijn trommelstokvingers. 90% van die gevallen gaat het om kwaadaardig tumor die in de longen aanwezig is.

    Eem kennis heeft van ons is helaas te laat naar de huisarts gegaan. Conclusie; ongeneeslijk ziek…longkanker, met uitzaaingen.

    Ik wens dit niemand toe, dus ga a.u.b naar de huisarts!

  25. Christa zegt:

    @stilte
    Mijn vriendin had ook een collega bij wie ze die vingers herkende (omdat ik het had meegemaakt). Na wat schroom heeft ze het die man verteld maar die lachte het weg. Een jaar later was hij dood. Dus.. zeg het nou maar en ze beslist zelf wel wat ze met die informatie doet. Ik heb destijds geluk gehad toen iemand de vingers herkende en het tegen mij zei! Christa

  26. Karel zegt:

    Trommelstokvingers kan door de longen zijn. Maar bij 80% van mensen met een drank probleem komt dit meer voor, het heeft iets met de lever te maken.

  27. Mara zegt:

    Ik weet sinds kort dat mijn vriend trommelstokvingers heeft. Ik heb het ontdekt omdat ik altijd vond dat hij van die gekke nagels had. Hij is pas 19 jaar en voor zover wij weten gezond. Wij weten nog niet wat ons te wachten staat. Hopelijk niets ernstigs, maar ik word wel bang als ik al deze verontrustende berichten lees…

  28. Niels brouwer zegt:

    Beste trommelstokvinger eigenaren.

    Ik ben ook in het gelukkige bezit van trommelstokvingers.
    Na dat mijn huis arts me er op gewezen had dat ik hier aan leed.
    Het was wel eens op gevallen dat mijn vingernagels wat bol werden maar heb hier nooit bij stil gestaan.

    Mijn verloop van onderzoeken zijn als volgt gegaan.

    Ik ben bij een internist geweest en die heeft div bloed onderzoeken laten doen. Dit had geen resultaat.
    Ik ben getest op een zeer zeltaam ziekte die bij kleine kinder voor komt . Ik ben zelf 38 jaar.
    Deze ziekte heet : pierre marie bambergen. Het was er onwaarschijnlijk dat ik dit had maar ja je weet het maar nooit. Het resultaat na drie maanden hier op wachten was , Geen.

    Nu ben ik ook door dezelfde internist verwezen om een CT scan te maken van me longen. Om mogelijk een tumor of anders uit te kunnen sluiten , resultaat Geen.

    Ik ben ook verwezen naar een reumatoloog . Deze heeft div buig en rek oefeningen gedaan en heeft wat vocht uit mijn knieën. Weg genomen om te zien of er reuma factoren in het vocht zitten. Het resultaat hier van is , Geen.

    Nu komt het alles totaal onverwachte, ik heb de uitslagen van de internist moeten afwachten dat duurde tot half februari.
    Ik heb van hem via de telefoon vernomen met div termen in het vak jargon dat ik hier maar me moet leren leven en dat er mogelijk iets met mijn Hart mis kan wezen.
    Maar dit lijkt hem zeer onwaarschijnlijk.

    Maar ja goede raad is duur en ben eens gaan bellen en googelen en ben zo bij het VU MC te recht gekomen en dan de afdeling cardiologie.
    Ik heb hier mijn verhaal en div documenten overhandigt. Hier is een cardioloog mee aan de slag gegaan.
    Ik ben er op een donderdag heen geweest voor een intake en een ecg scan.

    En dinsdag daar op lag ik op de tafel bij een radioloog om eens grondig naar me hart te kijken.
    Er werd wat bloed af genomen om te zien of er mogelijk een shut in me hart zit.
    Dit hat ik zelf al eens gehoord en gelezen dat dit ook mogelijk te maken kan hebben met trommelstokvinger.
    Nu moet ik aan staande dinsdag naar het VU voor de uitslag van de hart echo ik hoop dat het positief is het zal wel anders haden ze me wel gehouden.

    Ik weet wel een ding dat het word shunt wel een paar keer gevallen is tijdens het onderzoek, en dat dit mogelijk mijn oorzaak ik van me vingers.

    Moet ik er ook wel bij zeggen dat ik er ook ander lichamelijke klachten bij heb.

    Maar daar kom ik later wel op terug.

    Gr Niels

Geef een reactie

