Patiënten nemen unieke zuurstofrugtas in gebruik

Op 6 december krijgen zes patiënten de eerste zuurstofrugzakken van Europa uitgereikt. In Nederland zijn er zo’n 16.000 – 18.000 mensen die dagelijks (altijd) zuurstof gebruiken.

Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen met COPD, Longfybrose, Cystic Fibrosis en Pulmonale Hypertensie. De flessen met zuurstof die zij dagelijks met zich mee moeten dragen wegen ongeveer zes kilo. Tot nu toe was er geen handig draagsysteem voor ontwikkeld.

Vanuit een groep gebruikers en zorgverleners in de regio Utrecht is samen met een tassenfabrikant (Daniel Ray/Paré BV) en een zuurstofleverancier (Vivisol) het initiatief genomen om voor de zuurstofflessen een patiëntvriendelijk en ergonomische rugzak te ontwikkelen. Inmiddels heeft ook het Nederlands Astma Fonds zich achter dit project geschaard.

De Utrechtse zorgverleners (onder meer fysiotherapeuten en longartsen) zou graag zien dat de verstrekking integraal onderdeel zou worden van de voorziening en levering van het product zuurstof thuis. Hiertoe zijn contacten gelegd met zuurstofleveranciers, ziektekostenverzekeraars en patiëntenorganisaties. Bij de uitreiking van de eerste exemplaren zullen ook zorgverzekeraars en patiëntenverenigingen aanwezig zijn.

5 gedachtes over “Patiënten nemen unieke zuurstofrugtas in gebruik

  1. Alida zegt:

    Hallo Ella,
    Ik wil graag een oproep plaatsen, maar zie geen ruimte bij oproepen waar dat mogelijk is.

    Ik sta sinds januari 2008 op de wachtlijst voor longtransplantatie. Ik heb Pulmonale Hypertensie en PVOD. Ik heb al een weblog op longtransplantatie.nl. Maar zou graag in contact komen met mensen die ook op de wachtlijst staan en ook Pulmonale Hypertensie hebben.
    Via onze eigen PAH heb ik het ook al geprobeert zonder resultaat helaas.
    Nu probeer ik het op deze manier.

    Groet Alida (49 jaar).

  2. Ella zegt:

    Hallo Alida,

    Ik wilde je al zeggen dat je het onder het onderwerp oproepen zou kunnen plaatsten maar ik zie dat je in 2007 ook al een oproep toen hebt geplaatst, waarschijnlijk met weinig resultaat. Je zou er nog 1 kunnen plaatsen in de hoop dat er toch iemand langs komt die je oproep leest.
    Sterkte!

    Groetjes Ella

  3. Alida zegt:

    Hallo Ella,
    Ik heb een oproep geplaatst.
    Maar ik heb een opmerking.
    De oude berichten staan bovenaan.
    De nieuwe berichten staan helemaal onderaan.
    Kun je dit niet omdraaien?
    Lijkt me veel overzichtelijker.
    Is maar een idee hoor.

    Groetjes van Alida

  4. Anoniem zegt:

    Hallo Allemaal,

    Ik wens jullie een Gelukkig en een Gezond 2009
    Wil even dit zeggen, ik heb zelf Longfibrose en ik sta nu al 33 maanden op wachtlijst voor een Longtransplantatie (best spannend).
    THINK POSITIVE!

    Groetjes
    Jackie

Geef een reactie

