Pleurapunctie

De longen en binnenkant van de borstkas worden bedekt door dunne vliezen. Gewoonlijk zit daar nauwelijks vocht tussen, en zitten de vliezen tegen elkaar als een binnen- en buitenband. Door diverse oorzaken kan zich vocht ophopen in de ruimte tussen deze vliezen (de longvliesruimte). Bij een pleura punctie wordt dit vocht afgezogen met een naald die tussen de ribben in de longvliesruimte wordt gebracht. Het vocht kan dan worden onderzocht onder de microscoop of op kweek worden gezet.

Tussen de twee vliezen hoort maar weinig vocht te zitten. Als er echter meer vocht zit dan normaal zal de arts willen weten wat de oorzaak hiervan is. In sommige gevallen zit er zoveel vocht dat het tegen uw longen drukt waardoor u moeilijk gaat ademen.

Het onderzoek wordt meestal zittend uitgevoerd. De arts zal eerst de plek zoeken waar het vocht zit door middel van lichamelijk onderzoek, doorlichting met röntgenstralen of met behulp van een echo. De huid en de onderliggende weefsels worden dan met een dunne naald verdoofd. Dan brengt de arts de naald in, en wordt het vocht afgezogen. Daarna wordt het wondje verbonden, en een enkele keer gehecht. Het hele onderzoek duurt met voorbereiding erbij 20 tot 30 minuten.

Als er veel vocht moet worden weggezogen kan het langer duren. Het vocht kan dan ook worden verwijderd door middel van een pleuradrainage. In wezen is dit ook een pleurapunctie, maar in plaats van de naald weer te verwijderen, wordt er een drain (dun slangetje) in de longvliesruimte ingebracht, waar het vocht door kan weglopen. U wordt dan daarna opgenomen. Na enkele dagen wordt dan bekeken of het slangetje verwijderd kan worden. Soms beslist men om de longvliezen aan elkaar te plakken met een bepaald middel (pleurodese) waardoor er geen vocht meer tussen de longvliezen kan komen. Daarna kan het slangetje verwijderd worden

De verdovingsprik voelt u zoals ieder andere prik. Het kan zijn dat de longvliezen toch gevoelig blijven hetgeen u als pijnlijk ervaart

4 gedachtes over “Pleurapunctie

  1. Firuze zegt:

    Dag,

    Ik heb een vraag. Is het normaal dat er twee keer een pleurapunctie wordt gedaan? Mijn vader heeft onlangs een bloedtest, een sputum test, een longfuctietest en een pleurapunctie gehad. Er is bij hem COPD vastgesteld maar of het pleuravocht maligne of benigne van aard is kon de doctor nog niet met zekerheid vaststellen. Gezien ik zelf niet uit eerste hand de testuitslagen heb mogen horen, blijf ik vooralsnog erg bezorgd (mijn ouders zijn al wat meer gerustgesteld en ik snap dat eerlijk gezegd nog niet echt). De doctor heeft schijnbaar gezegd dat de pleurapunctie vooralsnog goed was en dat mijn vader daarom 50% kans had op geen kanker. Vanwege deze redenen heeft de doctor een tweede test gedaan om na te gaan of het pleuravocht elders ook goed is, hij wilde zodoende het percentage naar 70-80% brengen. Ik vind dit nogal wat vage beredeneringen (vooral ook omdat het eerder lijkt op het glas halfvol ipv half leeg te zien). Ik ben nu dan ook lichtelijk in paniek en gezien ik ver van mijn ouders (en in het buitenland) woonachtig ben wil ik hen ook niet verder opzadelen met mijn bezorgdheid (misschien lijkt het allemaal veel erger omdat ik zo ver van hen vandaan ben?) Hij krijgt donderdag de uitslag van zijn tweede test, maar sinds een week heb ik mijzelf al helemaal gek gemaakt! Ben ik terecht zo bezorgd, of kan een tweede test vooralsnog een goede (dus een niet maligne) uitslag hebben? Er is nog geen man overboord toch? Mijn vader heeft overigens geen milt meer en hij lijdt ook nog eens aan hereditaire ITP. Wellicht dat dat problemen oplevert in de diagnose?

      • firuze zegt:

        Hoi!
        Dank voor de reactie. De tweede test was ook goed wat dus inhoudt dat hij 80% kans heeft op geen kanker. De dokter kan de oorzaak van zijn pleuravocht niet vinden. Nu moeten we gewoon afwachten. Hij is ook doorverwezen naar de cardioloog om uit te sluiten dat het toch niet gaat om een probleem van het hart. Ik maak me minder druk maar de 20% onzekerheid knaagt wel aan mij.

      • Kan me voorstellen dat het altijd in je achterhoofd blijft knagen maar 2x een goeie uitslag, want zo kan je deze wel noemen is echt wel positief. Pleuravocht kan ook ontstaan door een onschuldige ontsteking. Laat hopelijk dat het geval zijn. Fijn dat ze wel even verder kijken. Beter goed onderzoek nu hij toch in de mallemolen zit.
        Hopelijk komen er geen gekke dingen meer uit! Sterkte in ieder geval!

Geef een reactie

